Kako izučavanje Svetog pisma utiče na naše psihičko zdravlje (iz ugla pravoslavnog psihologa)

Kako izučavanje Svetog pisma utiče na naše psihičko zdravlje (iz ugla pravoslavnog psihologa)

Nedavno sam na Fejsbuku postavila link za Biblijske besede – sistematsko izučavanje Svetog pisma koristeći se isključivo tumačenjima datim od strane Svetih otaca.

Ostalo je nedorečeno zbog čega izučavanje Svetog pisma smatram važnim kao pravoslavni psiholog, a ne samo kao verujuća osoba.

Radeći sa ljudima na njihovim psihološkim problemima, ponekad bih ustanovila da je glavni uzrok njihovih psiholoških problema (ili razlog zbog kojih se ti problemi uporno održavaju umesto  razrešavaju) upravo duhovne prirode.

Jedan od tih uzroka duhovne prirode se sastoji u tome što ljudi gaje jake duhovne zablude.

Na primer, ako neko gaji zabludu da Bog uvek kažnjava i za najmanji „prestup“, tada osoba češće razvija opsesivno-kompulsivni pristup veri : pristupa svetoj tajni Ispovesti kao nekoj psihološkoj igrici sa plusevima i minusima u nadi da će tako izbeći kaznu od Boga, nikad do kraja ne misli da se „savršeno“ ispovedila, odmah nakon ispovesti je ponovo obuzme strah da će je Bog kazniti jer „samo što se ispovedila a već je pomislila neku grehovnu pomisao“, itd.

Zatim, gajenje zablude da je Bog neka bezlična sila univerzuma navodi verujuće ljude da pristupaju duhovnom životu magijski i ritualno – nadajući se da , ako povuku „pravi niz poteza“ , da će im to po automatizmu omogućiti da im Bog ispuni ono što od Njega mole.

Zatim, zabluda da Bog nikada ne kažnjava uzrokuje kod ljudi lažno uverenje da greh zapravo nije mnogo bitna tema za spasenje, večni život i dobro stanje duše u ovozemaljskom životu , da su granice onoga što predstavlja greh prilično zamagljene , da zavise od slučaja do slučaja i slično. Ta zabluda dovodi do toga da osoba sebe izlaže određenim gresima koji je onda često vode u anksioznu depresiju, a samoj osobi nije jasno kako to da prolazi kroz tako teška stanja a , eto, ide redovno u crkvu i redovno se pričešćuje.

Interesantno je da i osobe koje gaje duhovnu zabludu da Bog uvek i za svaku sitnicu kažnjava kao i osobe koje gaje zabludu da Bog nikada ne kažnjava već da je Bog samo ljubav –  da obe te grupe osoba imaju vrlo visoku anksioznost.  Što dovodi do zaključka da Gospod dopušta da osobu snađe anksioznost upravo da bi se otrgla od svojih duhovnih zabluda , bez obzira na pravac ili pol na kome se te zablude nalaze.

Česta je i zabluda kod verujućih, crkvenih hrišćana da neka osećanja uvek prestavljaju greh te da ih treba potisnuti ili ugušiti – npr. tugovanje za umrlom osobom ili recimo osećanje straha po nekom pitanju ili osećanje ljutnje. Usled te zablude , osobe potiskuju ova neprijatna osećanja i na psihološkom planu razvijaju niz neurotičnih simptoma i tegoba. U Svetom Pismu možemo videti da je u redu osećati tugu, strah ili ljutnju i pod kojim uslovima.

Kada je problem sazavisnosti ili kozavisnosti u pitanju (eng. codependency), često se ustanovljava da i taj psihološki problem ima svoje duhovni uzroke – u nerazumevanju razlike između hrišćanskog žrtvovanja za druge i neurotičnog žrtvovanja, zatim u pravljenju idola od odnosa sa ljudima (kada odnose sa drugim osobama doživljavamo kao jedini izvor naše životne sreće, našeg „boga“ kome zapravo služimo), zatim u želji da kontrolišemo slobodnu volju i slobodne izbore drugih ljudi (slobodu da odaberu da čine i ono što se nama ne dopada i što smatramo štetnim) ,  u težnji da nas svi vole i misle dobro o nama i gajenju zablude da naša vrednost kao ljudskog bića zavisi od toga kako nas drugi ljudi vrednuju  . U Svetom pismu možemo videti kako je Hristos žrtvovao Sebe za ljude ali nikada nije upadao u kozavisnički odnos prema ljudima, vidimo da Mu jeste stalo do ljudi i njihovog spasenja, ali da nije bio zavisnički vezan za odluke pojedinih ljudi da Ga odbace, ismeju ili čak prezru.

Sledeća česta zabluda je u vezi sa time kakav Bog zaista jeste – da li je Bog samo pravedan (i šta to tačno znači) , da li je Bog samo milostiv (i šta to tačno znači), kao i da li je Bog zaista svemoćan ili postoje neke stvari (npr. hormonski problemi, telesne bolesti, određene psihičke bolesti, spontani pobačaji ili , pak, bića poput demona) na čije delovanje čak ni On ne može da utiče, koje su izvan Njegovog domena kontrole.

Česte su i dileme i zablude u vezi sa temom kada Bog čini čuda, da li mi ispaštamo zbog grehova naših predaka (kada da , a kada ne) , da li je uzrok nekoj našoj nevolji uvek i isključivo neki učinjeni greh, kada će nas Bog zaštiti od nekog iskušenja i šta je ono što mi treba da uradimo da bi nas Bog zaštitio, šta znači „ne iskušavati Gospoda Boga svojega“ , šta znači „nemoj imati drugih bogova osim Mene“ , zatim zašto Bog ne ispunjava neku našu molitvu a rečeno je u Svetom Pismu „tražite i daće vam se“…

Zatim, šta Sveto pismo govori o seksualnosti, o braku, o ulozi žene i ulozi muškarca, ili pitanje gde tačno piše da je masturbacija (rukoblud) greh i zašto se to uopšte smatra grehom kad se drugoj osobi ne nanosi šteta,  itd.

U Svetom pismu možemo naći odgovore na sve gorenavedene duhovne uzroke psihičkih tegoba.

 

Iako biblijske besede postupno objašnjavaju stih po stih i ponekad ćete možda (kao i ja, koja sam već imala prilike da čujem jedan deo njih ) imati utisak da ta konkretna tema koja se obrađuje ne odgovara na neku vašu sadašnju , »goruću» duhovnu dilemu, ipak je jako korisno proći čitav ciklus biblijskih beseda, jer se nikad ne zna kada će se neko pitanje pojaviti u vašem životu, a onda ćete se setiti da je na njega u Svetom Pismu već dat odgovor.

Izuzetno mi je drago što se moj suprug Stanoje Stanković (koji vodi ove Biblijske besede) odlučio da pokrene ovaj projekat, jer na taj način i drugi ljudi, a ne samo ja svih ovih godina, imaju mogućnost da saznaju svetootačke odgovore na mnoga životna pitanja i dileme. Mnoga dela Svetih Otaca nisu prevedena na srpski, tako da su mnogima od nas, koji ne poznajemo ruski u dovoljnoj meri, nedostupna. Takođe, mnogi od nas koji nismo teolozi nemamo mogućnosti ni vremena da toliko temeljno čitamo tomove i tomove duhovnih knjiga da bismo iz svih njih izdvojili najvažnije odgovore za savremenog čoveka.

Zato mislim da je ovaj projekat Biblijskih beseda od izuzetnog značaja.

Sanja Stanković

pravoslavni psiholog i urednik sajta „Ima nade“

 

Poziv za Biblijske besede

 

Proteklo vreme i događaji izneli su na površinu koliko mi, koji za sebe kažemo da smo verujući pravoslavni hrišćani, gajimo različite duhovne zablude –  zablude u vezi sa tim šta kaže Sveto Pismo u pogledu vremena i načina pojave antihrista, zatim u pogledu žiga zveri, zatim gajimo različite zablude u pogledu toga kakav Bog zaista jeste, u vezi sa Njegovom svemoći (kada će nas Bog od nevolje ili virusa zaštiti a kada neće), razlozima zbog kojih On dopušta da nam se dogode neke neprijatne stvari, bolesti, nedaće.

Ponekad Gospod dopusti da nas snađu neka iskušenja i dileme upravo da bismo proverili svoje nepravilne pretpostavke o Njemu, da bismo razgrnuli neke zablude o Bogu i spoznali kakav Bog zaista jeste, a ne kakav smo mi MISLILI da jeste niti kakav bismo ŽELELI da On jeste.

Često smo čuli da se u Svetom Pismu nalaze svi najbitniji odgovori za nas. Međutim, dešavalo se da čitajući Sveto Pismo mi tumačimo reči na neki svoj način i ponovo iz toga izvlačimo pogrešne zaključke  – duhovne zablude.

Zbog toga, najsigurniji način da saznamo pravo značenje reči iz Svetog Pisma i dobijemo prave odgovore iz njega – jeste da paralelno čitamo tumačenja Svetog Pisma od strane Svetih Otaca naše Crkve.

Moj suprug, Stanoje Stanković, je nedavno pokrenuo onlajn projekat Biblijskih beseda – sistematskog izučavanja Svetog Pisma koristeći za svaki stih iz Svetog pisma tumačenja data od više Svetih Otaca.

Ukoliko ste zainteresovani za ovakav način izučavanja spasavajuće pravoslavne vere , kao i za mogućnost da u sklopu toga postavite pitanja koja su  vas oduvek interesovala da na njih dobijete odgovor od strane Svetih otaca Crkve , pogledajte kako se možete priključiti (kliknite na baner ili na OVAJ LINK)

 

Napišite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*